10% rabatt på din beställning hos FamilyFood
10% rabatt på din beställning hos FamilyFood
Fri frakt på din order hos FamilyFood
Gäller tillsvidare
Matkassar med bra råvaror från Familyfood
Familyfood är ett mindre aktör med ett stort fokus på hållbara och ekologiska råvaror. Företaget utgår från Växjö i Småland, och samarbetar med flera lokala producenter och bönder för att kunna erbjuda ekologiska och närproducerade råvaror. För att kunna garantera hög kvalitet på råvarorna och en god djurhållning så besöker företrädare för företaget många lokala matproducenter, vilket innebär att du kommer hitta en mängd lokala råvaror i din matkasse.
Veckomenyerna passar hela familjen. Genom att ta fram enkla recept som är lätta att följa så kan hela familjen vara med och laga mat. Det som krävs är 30-40 minuter om dagen, och grundläggande kunskaper i köket. Om du har ont om tid så går det även att beställa företagets kockförberedda matkasse, vilket minimerar momenten i köket.
Mer eller mindre alla råvaror inkluderas i din matkasse. Det som är bra att ha hemma är någonting att steka i (smör eller olja), kryddor och basvaror som ris, buljong, soja, vitlök och ketchup samt senap. Du får inför varje leverans veckans recept per e-post, vilket gör att du kan inhandla de basvaror som krävs inför veckans alla middagar.
Matkassarna förpackas i företagets egna kyllager i Gårdsby, som finns strax utanför Växjö. Gården Gårdsby är även hemmet för ca 10 000 ekohönor, vilket innebär att när ägg inkluderas i matkassen så är det ägg från dessa hönor som inkluderas i matkassen.
Kött och fågel kommer uteslutande från svenska gårdar, och här har man bland annat valt att samarbeta med Västersläts gårdsslakteri som har djur, slakteri och charkuteri på gården. Fördelen med detta är att det inte blir några långa djurtransporter, utan grisarna går bara 20 meter.
Om du är laktosintolerant så går det att få med laktosfria alternativ i matkassarna (gäller alla matkassar förutom Kockens förberedda låda). Då byter dom ut alla produkter i matkassen som är möjliga. Detta gäller t.ex. grädde, gräddfil, mjölk och creme fraiche. Notera dock att detta inte alltid är möjligt för alla råvaror i matkassen. Det kan exempelvis handla om att osten inte är laktosfri, så då får man hålla lite extra koll på råvarorna.
För att få din matkasse laktosfri så kan du antigen maila företagets kundtjänst, alternativt kryssa i rutan laktosfri när du genomför din beställning av matkassen.
På Plussidan:
- Bra råvaror från lokala producenter. När råvarorna som inkluderas i matkassen väljs ut så väljer man alltid i första hand råvaror från lokala producenter. Om det är fel säsong, eller om man inte har en lokal producent för den specifika råvaran så väljer man istället ekologiskt, bra va?!
- Kött och fågel är från svenska gårdar. Även kött och fågel kommer från lokala producenter. Man har bland annat ett nära samarbete med Västersläts gårdsslakteri.
- Få din matkasse utan laktos. Om laktos inte är din grej så är det inga problem. I stort sett alla matkassar går att få laktosfria, det enda du behöver göra är att kryssa i “Laktosfri” när du genomför din beställning. Du kan även meddela företaget via e-post och telefon.
- Från jord till bord. Med nära samarbete med sina producenter så har man koll på råvarorna från jord till bord. När råvarorna når Familyfood så packar man matkassarna i sitt eget kyllager.
Längre ner här på sidan kan du läsa mer om vilka producenter företaget samarbetar med. - Enkla recept att följa. Inkludera hela familjen i matlagningen. Recepten är enkla och pedagogiska.
- Samtransport i kylbil. Genom att leverera flera familjers matkassar samtidigt så sparar man på miljön. Leveransen sker i kylbil hela vägen hem till dig.
Neutralt:
- Ett något begränsat leveransområde. Leverans av matkassarna sker till Västergötland, Östergötland och Småland.
Nackdelar med FamilyFood Matkasse:
- Här var det tomt, precis som det ska vara.
Mat från lokala producenter
Företaget samarbetar med lokala producenter, vilket vi på Jamformatkasse.se tycker är en väldigt bra sak. Man får inte bara kontroll på råvarorna, utan man stöttar även våra svenska bönder och producenter. Företaget samarbetar bland annat med:
- Aby potatis
- Bjäre fågel
- Brostorps ost
- Emåmejeriet
- Frösets gårdsmejeri
- Gårdsby ägg
- Kasteberg
- Kalvenäs
- Lindhags delikatesser
- Löt gårdsmejeri
- Mickes viltrökeri
- Moheda sylt
- Måketorps hängmörade nöt
- Nässjö chark
- Root fruit
- Skottorps ost
- Stens chark
- Stensåkra
- Åsnens fiskrökeri
- Ölands kvalitetsprodukter
- Öländska bönchips
Hur levereras Familyfood’s matkasse?
Matkassarna levereras med kylbil, vilket innebär att kylkedjan aldrig bryts och att råvarorna håller sin kvalitet. Företaget samarbetar med lokala åkerier. Om du inte skulle vara hemma vid leverans så ställer chauffören din matkasse utanför dörren. På receptsamlingen noteras klockslaget då matkassen levererades. Om någonting skulle saknas eller vara skadat i din matkasse så kompenseras du för detta på nästkommande månads faktura. Om matkassen skulle vara försenad så kompenseras du även för detta. Ersättningen för en försenad matkasse är 200 kr. Ansvaret för matkassen övergår till dig efter leverans. Detta innebär att om matkassen skulle bli stulen eller om maten blir dålig så får du ingen kompensation för detta.
Inför leveransen får du ett SMS med en länk, där du kan följa leveransen i realtid.
I priset för matkassen ingår leveransavgiften. Matkassarna levereras på Söndagar och Måndagar. Om du bor i närheten av Gårdsby så finns även möjligheten att hämta upp din matkasse till ett rabatterat pris om 100 kr.
Vilka betalningsalternativ erbjuder Familyfood?
Fakturabetalning: Vid betalning via faktura så betalar du dina matkassar månadsvis i förskott. Fakturan anländer runt den 20:e varje månad.
Konto- eller kreditkort: För automatisk debitering kan du även betala din matkasse med konto- eller kreditkort.
Uppsägning och ändringar
När du köper din matkasse från Familyfood så startas en prenumeration. Det är dock inte så farligt som det låter. Du binder inte upp dig till någonting och du kan när som helst ändra, pausa eller avbryta dina beställningar. Tänk dock på att ha en viss framförhållning så din order inte hinner packas och skickas iväg.
Du kan säga upp, ändra eller pausa dina beställningar direkt på företagets hemsida. Om du hellre vill ta det per telefon/mail så går det även mycket bra att kontakta kundtjänsten i dessa ärenden.